چای قاصدک چه مزایایی برای بدن دارد؟

چای قاصدک چای گیاهی ساده ای است که از ریشه یا برگ های گیاه قاصدک به دست می اید. برخی ترجیح می دهند گل های این گیاه را به همراه برگ های آن دم کنند تا بتوانند از طعمش استفاده نمایند. این چای مزایای زیادی برای بدن دارد.

چای قاصدک در برگیرنده ترکیبات بیوشیمیایی مخصوص خود است. ریشه، برگ ها و گل های آن غنی از فلاونوئیدهاست. نوشیدن یک فنجان از این مواد شیمیایی گیاهی کل بدن شما را شارژ می کند و باعث می شود بدن با استرس های شیمیایی، آسیب ها، چاقی، بی خوابی و سایر موارد مبارزه نماید.

مزایای چای قاصدک برای بدن چیست؟
از کبد محافظت می کند:

به خاطر وجود فلاونوئیدها ، این چای می تواند تمیز کننده کبد باشد و از آن محافظت نماید. این آنتی اکسیدان ها رادیکال های آزاد و مواد سمی را از بین می برند. این موارد با تولید آنزیم های گوارشی توسط کبد تداخل دارند. به خاطر سطح بالای کلسترول و لیپید در خون، افرادی که دچار کبد چرب غیر الکلی می شوند در معرض اسیب به کبد قرار دارند. چنین افرادی می توانند از چای قاصدک برای کاهش التهاب خود استفاده کنند.

از بیماری های قلبی پیشگیری می کند:

از آن جایی که این چای باعث بهبود عملکرد کبد می شود می تواند بیماری های قلبی را نیز کاهش دهد. سطح کلسترول و لیپید توسط آنزیم های کبد متابولیزه می شود و در دیواره رگ های خونی جمع نمی گردد. از آنجایی که خون به طور موثر به قلب می رسد، قلب سالم و شاداب باقی می ماند.

از سرطان پیشگیری می کند و آن را درمان می نماید:

طب سنتی از برگ های قاصدک و ریشه آن برای درمان سرطان سینه، رحم و ریه استفاده می کند. چای قاصدک دارای ترکیبات فعالی است که از رشد تومورها و عود سرطان پیشگیری می کند.

ادرار آور بسیار خوبی است:

احتقان آب در بدن می تواند باعث ایجاد نفخ، تورم مفاصل، پرفشاری خون، خستگی و عدم تعادل مایعات در بدن شود و حتی عفونت های مجاری ادرار را موجب گردد. اگر از این موارد رنج می برید می توانید از چای قاصدک استفاده کنید. این گیاه ادرارآور طبیعی است. مصرف منظم این چای می تواند خروجی ادرار را افزایش دهد و مشکلات مرتبط با احتقان آب در بدن را حل نماید.

آکنه، برآمدگی و مشکلات پوستی را برطرف می نماید:

چای قاصدک خاصیت ضد التهابی دارد و می تواند خون را تصفیه کند و کبد را پاکسازی نماید. این موضوع باعث از بین رفتن آکنه و مشکلات پوستی می شود.

این ماده همچنین دارای خاصیت ضد میکروبی است و می تواند عفونت هایی مثل اگزاما، راش های ایجاد شده به خاطر قارچ، باکتری یا ویروس را درمان نماید.

به سلامت استخوان ها کمک می کند:

فلاونوئیدهای موجود در این گیاه نقش مهمی در حفظ مواد معدنی در استخوان ها دارد. چای قاصدک یکی از بهترین منابع لوتئین و کلسیم است و این دو ماده به همراه یکدیگر مانع از ضعیف شدن استخوان ها می شوند.

منبع غنی از ویتامین A و K است:

گیاه قاصدک منبع غنی از ویتامین های A و K است که هر دوی این ها ویتامین های ضروری محلول در چربی هستند و بدن به آن ها نیاز دارد. از ان جایی که برگ های این گیاه مقادیر خوبی کلسیم دارد، چای آن بهترین درمان برای مدیریت این کمبودهاست.

یبوست و سایر مشکلات گوارشی را برطرف می کند:

برگ های این گیاه می تواند مشکلات گوارشی همچون یبوست خفیف، گاز، رفلاکس اسید معده به مری را درمان نماید.

دیابت را کاهش می دهد:

دیابت به خصوص دیابت نوع 2 یک اختلال متابولیکی است که بر روی قلب، کلیه ها، پانکراس و مغز اثر می گذارد. چای قاصدکی که با ریشه ها و گل های این گیاه تهیه شده دارای خاصیت مبارزه کنندگی با دیابت است.

پرفشاری خون را مدیریت می کند:

این ماده می تواند یک روش عالی برای کنترل پرفشاری خون باشد.. فلاونوئیدهای موجود در این چای تجمع کلسترول و لیپید در دیواره رگ های خونی را کاهش می دهد و عملکرد قلب را بهبود می بخشد. خاصیت ادرار آوری این چای باعث می شود مواد موجود در بدن به تعادل برسند و فشار کاهش یابد.

ارزش تغذیه ای چای قاصدک چیست؟
همانطور که قبلا نیز بیان کردیم این گیاه سرشار از ویتامین های A, K, E, C و ب کمپلکس است و می تواند برای بدن بسیار مغذی باشد. یک فنجان چای قاصدک که به کمک برگ ها و ریشه های این گیاه تهیه شده می تواند منبع خوبی از مواد معدنی و فیبر رژیم غذایی باشد. علاوه بر این، گل های قاصدک غنی از آنتی اکسیدان هاست.

چگونه چای قاصدک تهیه کنیم؟
چای ریشه قاصدک:

– ریشه قاصدک ( تازه یا خشک شده)
– برگ های قاصدک
– آب
– عسل
– ماهیتابه یا قوری

ابتدا قاصدک تازه یا خشک شده را آماده کنید. گل ها، برگ ها و ریشه های آن را جدا سازید. ریشه های آن را به طور کامل بشویید و سپس آن ها را به بخش های کوچک تر تقسیم نمایید. اجازه دهید آب در قوری بجوشد. سپس دو قاضق چایخوری از ریشه را به آب اضافه کنید. شما می توانید کمی برگ به آن بیفزایید. درب آن را بگذارید تا برای 1 الی 2 دقیقه بجوشد. چای را صاف کنید و ریشه ها و برگ ها را دور بیندازید. نصف قاشق چایخوری عسل را به آن اضافه نمایید. شما می توانید این چای را بنوشید و از طعمش لذت ببرید

Original Article