درمان های خانگی برای آنفلونزا چیست؟

افرادی که سیستم ایمنی ضعیفی دارند یا با کمبود مواد مغذی دست و پنجه نرم می کنند ممکن است بیشتر از سایر افراد در معرض آنفلونزا یا سرماخوردگی قرار داشته باشند. استرس، کمبود خواب و قرار گرفتن در معرض مواد شیمیایی و سموم نیز می تواند نشانه های آنفلونزا را بدتر کند. آنفلونزا یکی از بیماری های تنفسی مسری است که توسط ویروس ایجاد می شود. این ویروس از طریق هوا از شخصی به شخص دیگر انتقال می یابد. نشانه ها و علائم چنین شرایطی عبارت است از :

– تب
– سرفه
– آبریزش بینی
– درد عضلات و بدن
– سردرد
– خستگی
– استفراغ
– اسهال

اگرچه هر فردی می تواند به آنفلونزا مبتلا شود اما کودکان کم سن و سال، زنان باردار و افرادی که بالای 65 سال سن دارند بیشتر در معرض چنین شرایطی هستند.

درمان های معمول برای آنفلونزا استفاده از داروهای ضد ویروسی و واکسن هاست.

درمان های خانگی برای بهبود آنفلونزا

اگر به دنبال درمان طبیعی و خانگی آنفلونزا هستید می توانید از موارد زیر استفاده نمایید:

ویتامین C:

ویتامین C به تقویت سیستم ایمنی کمک می کند و تعداد گلبول های سفید را بیشتر می نماید. تحقیقات انجام شده نشان می دهد این ویتامین می تواند مدت زمان و دوره سرماخوردگی و آنفلونزا را کاهش دهد. 1000 میلی گرم از ویتامین C را روزانه مصرف کنید. برای ویتامین C رژیمی غذایی می توانید از میوه ها و سبزیجات استفاده نمایید.

ویتامین D3:

ویتامین D توسط نور خورشید توسط بدن تولید می شود و می تواند بروز و ظهور بیش از 2000 ژن در بدن را تنظیم کند. متاسفانه بیش از 90 درصد افراد کمبود ویتامین دی دارند. تحقیقات اخیر نشان می دهد کمبود این ویتامین با افزایش نرخ سرماخوردگی، آنفلونزا و عفونت های تنفسی در ارتباط است. شما می توانید از مکمل های ویتامین دی استفاده نمایید.

روغن ارگانو:

روغن ارگانو خاصیت ضد ویروسی بسیار قدرتمندی دارد. شما می توانید از این روغن برای مبارزه با عفونت های ویروسی استفاده کنید هر چند مطالعات اثر این ماده را ارزیابی نکرده اند.

روی:

روی از عملکرد سیستم ایمنی محافظت می کند و خاصیت ضد ویروسی دارد. این ماده در بهبود نشانه های اولیه بیماری بسیار موثر است.
روی می تواند نشانه های سرماخوردگی ویروسی را کاهش دهد اما به خاطر داشته باشید که مقادیر زیاد آن برای بدن خوب نیست. حدود 50 الی 100 میلی گرم از روی را برای محافظت از بدن مصرف نمایید.

روغن های ضروری برای آنفلونزا:

مالیدن روغن ضروری نعناع بر روی گردن و انتهای پا می تواند از سیستم ایمنی محافظت نماید. روغن میخک از بدن در برابر عفونت ها محافظت می کند و ریکاوری از آنفلونزا را تسریع می نماید. تحقیقات نیز استفاده از روغن میخک برای خاصیت ضد میکروبی و آنتی اکسیدانی اش را تایید کرده اند.

پروبیوتیک ها:

استفاده از مزایای باکتری های مفید موجود در روده می تواند برای شما بسیار مفید باشد. این باکتری های مفید قدرت سیستم ایمنی را افزایش می دهند. برخی از این پروبیوتیک ها می توانند از بدن در برابر سرماخوردگی و آنفلونزا محافظت کنند.

هوای تازه داشته باشید:

هوای داخل منزل در زمستان می تواند منبع سموم و میکروب ها باشد. هوای خشکی که تنفس می کنید نیز می تواند مسیرهای هوایی را حساس تر نماید. زمانی را بیرون از منزل بگذرانید و از هوای تازه استفاده کنید.

غذاهایی برای ریکاوری از آنفلونزا

غذاهایی برای بهبود شرایط آنفلونزا وجود دارد. غذاهای سبک و قابل هضم همچون سوپ ها، سبزیجات پخته شده ی چای های گیاهی را فراموش نکنید.

آب: نوشیدن آب کافی یکی از موارد کلیدی برای پاک کردن ویروس ها از بدن است. مایعات به بدن شما کمک می کند از شر ویروس ها و باکتری ها خلاص شود. آب کافی در طول روز بنوشید. شما می توانید از چای سیاه یا سبز استفاده کنید. این ها به خاطر داشتن آنتی اکسیدان های قدرتمند تقویت کننده سیستم ایمنی هستند. در طول روز 8 لیوان آب بخورید. آب داغ با لیمو، عصل و دارچین به پیشگیری از تجمع مخاط کمک می کند و بدن را هیدراته نگه می دارد.

زنجبیل: چای زنجبیل را درست کنید و بنوشید. البته اگر به زنجبیل حساسیت دارید یا فشار خونتان بالاست از زنجبیل و دارچین استفاده نکنید.

سیر و پیاز: هر دوی این ها به تقویت سیستم ایمنی کمک می کنند.

از مواد غذایی استفاده کنید که سرشار از مواد معدنی و ویتامین ها هستند. استفاده از مواد ویتامین دار بهترین روش برای پیشگیری از بروز بیماری هایی همچون آنفلونزاست. شما می توانید از بین مواد غذایی طبیعی که دارای ویتامین ها و مواد معدنی مختلفی هستند چند مورد را انتخاب کنید.
از مصرف شکر پرهیز نمایید: شکر یکی از بدترین موادی است که می توانید در رژیم غذایی خود بگنجانید به خصوص اگر به دنبال بهبود سلامت خود هستید. شکر سیستم ایمنی را ضعیف تر می کند و به رشد باکتری های موجود در بدن کمک می نماید.

اجتناب از مصرف شکر نکته کلیدی برای سالم ماندن است. سعی کنید از شیرین کننده های طبیعی همچون عسل در مواد غذایی خود استفاده نمایید. همانطور که مشاهده کردید روش های زیادی برای مبارزه و پیشگیری از آنفلونزا وجود دارد. شما می توانید از ویتامین دی، ویتامین C، پروبیوتیک ها، روغن های ضروری، مواد غذایی ویتامین دار و چای های گیاهی برای بهبود شرایط خود استفاده کنید. با اینحال اگر به کمک درمان های خانگی موفق به درمان آنفلونزا نشدید بهتر است با یک پزشک مشورت نمایید.

Original Article