ارتباط بین قرص های ضد بارداری و سردرد چیست؟

استروژون موجود در قرص های ضد بارداری ممکن است سردرد را در برخی از افراد بدتر کند و افراد دیگر بهتر نماید. افرادی که میگرن دارند و قرص هایی را مصرف می کنند که استروژن دارند ممکن است بیشتر در معرض سکته قرار داشته باشند. به همین خاطر افرادی که از چنین قرص هایی استفاده می کنند باید نوع سردردشان مشخص شود.

آیا قرص های ضد بارداری می تواند باعث بروز سردرد یا میگرن شود؟

برخی از قرص های ضد بارداری در برگیرنده هورمون هایی هستند که می توانند مانع از انتشار تخمک توسط تخمدان ها شوند. سایر انواع قرص ها کار را برای تخمدان دشوار می کنند. برخی از افراد به هورمون هایی که در این قرص ها وجود دارد حساس هستند. افرادی که میگرن دارند ممکن است به تغییرات هورمونی بیشتر از دیگران حساس باشند. آن ها با خوردن این قرص ها سردردشان بدتر می شود. افرادی که بارداری خود را کنترل می کنند معمولا قرص های فعالی را میل می کنند که دربرگیرنده هورمون هاست و قرص های غیر فعالی که در برگیرنده هیچ کدامشان نیست.

فردی که قرص های غیر فعالی را مصرف می کند، سطح استروژنش به طور ناگهانی افت پیدا می کند. این موضوع می تواند باعث تحریک سردردهایی همچون میگرن شود. افرادی که به طور ناگهانی سردردشان با شروع قرص های ضد بارداری افزایش می یابد، ممکن است به آن حساسیت داشته باشند.

ایا قرص های ضد بارداری می توانند سردرد را تسکین ببخشند؟

برخی از افراد زمانی که این قرص ها را مصرف می کنند سطح سردردشان کاهش پیدا می کند.

این موارد می تواند چرخه قاعدگی را تنظیم نماید. زمانی که سطح هورمون ها در طول ماه تنظیم می شود کاهش در سردرد وجود خواهد داشت. برخی از افراد ممکن است سردردها را به خاطر سطح استروژن پایین تجربه کنند.

میگرن و قرص های ضد بارداری

یکی از مطالعات مروری سال 2013 نشان می دهد خطر سکته در میان افراد مبتلا به میگرن که از قرص های ضد بارداری استفاده می کنند افزایش پیدا می کند. به همین خاطر افرادی که میگرن دارند باید شرایط خود را به پزشک شرح دهند و مراقب مصرف داروهای ضد بارداری باشند. افرادی که میگرن دارند و قرص ضد بارداری مصرف می کنند در صورت وجود شرایط زیر بیشتر در معرض سکته قرار دارند:

– بالای 40 سال سن دارند
– سیگار می کشند.
– چاق هستند و اضافه وزن دارند
– فشار خون بالایی دارند
– در خانواده خود فردی را دارند که به سکته مبتلا بوده است.

با اینحال نویسندگان این مطالعه هشدار داده اند که بیشتر مطالعات موجود به خوبی طراحی نشده اند. جامعه پزشکی در مورد خطر افزایش سکته در افرادی که میگرن دارند و قرص ضد بارداری مصرف می کنند مطمئن نیستند. افرادی که میگرن دارند باید خطرات و مزایای استفاده از قرص های ضد بارداری را سبک و سنگین کنند. برخی از افراد هم هستند که سردردهای شدید را با میگرن اشتباه می گیرند. به همین خاطر برای تشخیص بهتر است به سراغ پزشک بروید. میگرن معمولا با نشانه های زیر رخ می دهد:

– حالت تهوع
– استفراغ
– حساسیت به نور

اگر بدانیم قرص های ضد بارداری باعث بروز سردرد می شود چه کاری می توانیم انجام دهیم؟

سردردها معمولا نشانه مشکلات جدی نیستند. با اینحال اگر نشانه جدیدی دارید باید با پزشک خود مشورت نمایید. پزشک می تواند علل سردرد را شناسایی کند و قرص های ضد بارداری که می تواند مفید باشد را تجویز نماید.

زمانی که علت سردرد مشخص شد، می توان این سردردها را کنترل کرد. سردرد ممکن است ربطی به قرص های ضد بارداری هورمونی نداشته باشد. ثبت سردردها در طول چرخه قاعدگی می تواند تصویر کاملی از نشانه ها را در اختیار پزشک قرار دهد.

سردرد می تواند نشانه مشکلات حادی همچون سردرد باشد. اگر موارد زیر را داشتید با پزشک مشورت نمایید:

– سردرد شدید و حادی دارید و با سردردهای قبلی متفاوت است

– به همراه سردرگمی و کاهش هوشیاری است

– با فلج صورت یا مشکل در خندیدن رخ می دهد

– با ضعیف شدن یا مشکل در بلند کردن دو بازو همراه است.

عوارض جانبی دیگر قرص های ضد بارداری

هورمون ها پیام های شیمیایی بدن هستند. وقتی سطح هورمون تغییر می کند، پیام ها ممکن است تغییر داده شوند یا ممکن است متفاوت به نظر برسند. این می تواند عوارض جانبی مختلفی ایجاد کند.

فقط برخی از افراد این عوارض جانبی را تجربه می کنند و بعضی از افراد با تغییرات زمان یا تغذیه بهتر می شوند.

شایع ترین عوارض جانبی قرص های ضد بارداری عبارتند از:

– خونریزی بین دوره ها
– زخم یا درد سینه
– حالت تهوع

جایگزین برای قرص های کنترل بارداری

هر کسی که در مورد عوارض جانبی این قرص ها نگران می شود، می تواند از گزینه های جایگزین استفاده نماید. این گزینه ها عبارتند از:

– کاندوم مردانه یا زنانه

– یک دستگاه داخل رحمی مس یا IUD که یک روش ضد بارداری طولانی مدت است و هیچ هورمونی آزاد نمی کند

– دیافراگم

ترکیب هر یک از روش های فوق می تواند کارآیی آنها را افزایش دهد.

نتیجه گیری

قرص های ضد بارداری به طور متفاوتی افراد را تحت تاثیر خود قرار می دهند. این قرص ها ممکن است سردردها را کاهش دهند یا فرکانس یا شدت آن را افزایش دهند.

همه قرص های ضد بارداری برای افراد مبتلا به میگرن امن نیستند. هنگام بررسی روش های ضد بارداری وجود میگرن را به پزشک اطلاع دهید.

Original Article